fbpx

Új év, régi szokások? Hogyan változz?

Év végén hajlamosak vagyunk nagy ígéreteket tenni magunknak, hogy a következő évben min fogunk majd változtatni. Van, aki listát ír, van, aki tervez. Jön az új év, újra visszakerülünk a hétköznapokba. Jön a halogatás, az időhúzás a kifogások és egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy már igencsak az év közepefelé járunk, mégis mintha nem változnának a dolgok.

 

Amikor nyugodtak vagy magabiztosak vagyunk, könnyebb jó elhatározásokat hozni. Azt hisszük, hogy jobb lesz az életünk, ha elérünk egy bizonyos célt, tudjuk, hogy ehhez változtatni kell a szokásos viselkedésünkön és úgy érezzük megéri áldozatot hozni.

 

A probléma csak az, hogy stressz hatására gyorsan irányt válthat a gondolkodásunk. Ilyenkor a biokémiai folyamatok ellenünk dolgoznak, megnehezítik a régi szokások levetkőzését és az eredményekre való összpontosítást.

 

Ha stresszesek vagyunk nehezebb megváltoztatni a régi viselkedésmintázatokat, és sokszor emiatt fel is adjuk. Így nem valósul meg a vágyott cél és a változás.

 

„Ha -akkor” tervezés

Peter Gollwitzer, amerikai pszichológus nevéhez fűződik ez a módszer. Például ahelyett, hogy abba kellene hagynom a pletykálkodást, azt mondom, ha egy munkatársam elkezdene velem pletykálkodni, akkor az lesz a reakcióm, hogy nem érek rá és ezt meg is mondom neki. Vagy ha megkívánnék egy süteményt, akkor helyette eszek egy banánt. Tehát valamilyen pótcselekvéssel helyettesítem a rossz szokást, nem rögtön elhagyom.

Lehetőségek csökkentése

Ha túl sok a választási lehetőség, az leterheli az akaraterőnket, ez nehezíti, hogy kitartsunk az elhatározásaink mellett. Próbáljunk megszabadulni, a számunkra szükségtelen választásoktól. Ha például kiiktatjuk a rutindöntésekkel járó stresszt, a nagyobb döntéseket is könnyebb lesz kezelni. Erre megfelelő eszköz a hatékony időmenedzsment. Ha tervezzük a tervezhetőt, a váratlan dolgokat kezelni, sokkal egyszerűbb.

 

 Pontos célválasztás

A cél megfogalmazása is sokat jelenthet. Különbséget kell tennünk a pozitív, valaminek a megszerzésére irányuló célok és a negatív, gátlásra vonatkozó célok között.

Ha egy rossz szokással szeretnél leszámolni, pozitívként fogalmazd meg a célt. Az adott szokástól mentes napokat szervezz magadnak, ez kevesebb stresszel és több jutalommal jár. Például ahelyett, hogy x napig nem eszek egészségtelen ételeket, mondd azt, hogy x napig egészséges ételeket eszek.

 

 

Ha úgy érzed elakadtál: kattints ide!

Nagy Klára

Karrier tanácsadó és üzleti mentor

www.nagyklara.hu

info@nagyklara.hu

+36-30-866-3243

Elérhető hétköznap 10-18 óra között

 

Megosztom
Elküldöm

Szerző:

Önismereti munkafüzet

Hírlevél feliratkozás

Szeretnéd megtalálni az igazán neked való hivatást?

Ebben támogatlak heti hírleveleimmel és ingyenesen letölthető anyagaimmal. Iratkozz fel most és az ajándék önismereti e-book is a tiéd lehet, ami segít abban, hogy megtaláld az igazi hivatásodat!

* kötelező mezők
 
 
 
 

You have Successfully Subscribed!